Intervju sa Sašom Varincem, ekspertom za javne nabavke
Advokat Saša Varinac, obavljao je funkciju predsednika Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki i jedan je od viđenijih advokata koji se bave ovom temom i ekspert na projektu „Podrška EU poboljšanju poslovnog okruženja“. U okviru svog angažmana na projektu, advokat Varinac drži obuke državnim službenicima na temu Javnih nabavki i napisao je Studiju o učešću mikro, malih i srednjih preduzeća (MMSP) u postupcima javnih nabavki, sa preporukama za povećanje njihovog učešća. Advokat Varinac je autor i koautor više članaka, publikacija i studija na temu javnih nabavki i sertifikovan je internacionalni konsultant iz ove oblasti.
Sa Sašom Varincem smo se sreli u njegovoj kancelariji početkom novembra, kada smo razgovarali na temu Studije koju je napisao, pet održanih jednodnevnih obuka kroz koje je predstavljena ta studija, kao i na temu Predloga novog Zakona o javnim nabavkama koji je nalazi u Skupštinskoj proceduri, i koje izmene taj zakon donosi.
Kakva je trenutna situacija po pitanju regulisanja procedura javnih nabavka u Srbiji?
– Očekujemo usvajanje novog Zakona o javnim nabavkama do kraja ove godine. Taj zakon bi trebalo da donese niz novih rešenja, od kojih će mnoga biti od velikog značaja za povećanje učešća MMSP u javnim nabavkama.
Zbog čega je značajno povećanje učešća MMSP u javnim nabavkama?
– Povećanje učešća MMSP u javnim nabavkama će, pre svega, doprineti većoj konkurenciji u postupcima javnih nabavki. Ovo je naročito značajno kada se ima u vidu da je nivo konkurencije u javnim nabavkama u Republici Srbiji i dalje značajno ispod onog na nivou EU, te je prema podacima Uprave za javne nabavke u 2018. godini prosečan broj ponuda po postupku javne nabavke iznosio svega 2,5, što je najniži nivo u proteklih pet godina
Šta očekujete da će se konkretno promeniti po pitanju učešća MMSP u javnim nabavkama, usvajanjem novog zakona?
– Krenimo od dokumenta koji prethodi predlogu zakona. Naime, u Strategiji razvoja javnih nabavki u Republici Srbiji za period 2014-2018. godine se navodi da će se omogućiti bolji pristup MMSP, i to, između ostalog, i kroz oblikovanje javnih nabavki po partijama. Podela predmeta javne nabavke po partijama je od izuzetnog značaja jer uključuje male ponuđače koji mogu da podnesu ponudu za manje delove nabavke. Podela po partijama je moguća kako po kvantitetu tako i po specifičnosti predmeta ugovora za pojedine partije, koje mogu odgovarati specijalizaciji MMSP ili po geografskoj zastupljenosti, na primer po regionima. Do sada je bila praksa da su veliki ponuđači favorizovani i oni su angažovali podizvođače koji nisu imali mogućnost da se direktno obrate naručiocu po pitanju isplate i često dolazili u rizik da ne budu isplaćeni po obavljenom poslu. Predlog novog Zakona predviđa da naručilac može direktno da plati podizvođaču za izvršenu uslugu, na primer. Takođe je i postupak zaštite prava (žalbena procedura) promenjen u korist ponuđača i otvara više mogućnosti za žalbu. Taj postupak će se odvijati kao i sudski postupak, a to znači da su obe strane (naručilac i ponuđač) informisane o toku postupka, o svim činjenicama na kojima će se zasnivati odlučivanje, što ranije nije bio slučaj.
U vašoj Studiji ste ceo odeljak 3 posvetili situaciji u Evropskoj uniji i u okviru tog odeljka ste se bavili situacijom MMSP u EU i javnim nabavkama. Dakle, kakva je praksa u EU?
– Direktive EU u oblasti javnih nabavki iz 2014. godine, a prvenstveno Direktiva 2014/24/EU, za jedan od ciljeva imaju i podsticaj MMSP da učestvuju u postupcima javnih nabavki, i to kroz različite mehanizme koji su usklađeni sa pravilima i načelima EU. Naime, direktive EU nude pojedina rešenja u skladu sa preporukama datim u Aktu o malom preduzetništvu usvojenim u EU. Ta rešenja odnose se, pre svega, na: Pravila u vezi sa podelom javnih nabavki po partijama; Način dokazivanja uslova za učešće u postupcima javnih nabavki; Proporcionalno određivanje uslova za učešće u postupcima javnih nabavki i Mogućnosti direktnog plaćanja podizvođačima po zaključenim ugovorima. Ta rešenja su implementirana i u Predlog novog Zakona o javnim nabavkama u Republici Srbiji, čiji se početak primene očekuje 1. jula 2020. godine.
Dakle većina rešenja direktive EU iz 2014 je implementirana u Predlog novog zakona o javnim nabavkama čije se usvajanje očekuje početkom godine?
– Tako je. Pri tome je usvajanje novog Zakona o javnim nabavkama važno i zbog daljeg procesa pregovora sa EU. Javne nabavke su, naime, obuhvaćene Poglavljem 5 u okviru tih pregovora (zajedno sa javno-privatnim partnerstvom i koncesijama). Jedno od merila za završetak pregovora u vezi sa tim poglavljem je dalje usklađivanje naših propisa sa pravnim tekovinama EU u ovoj oblasti.
Molim vas za kraj sumirajte preporuke koje ste dali i u vašoj Studiji za povećanje učešća MMSP u javnim nabavkama u našoj zemlji.
– Tu je pre svega izrada smernica naručiocima, u cilju davanja bližih uputstava o dobrim praksama, odnosno situacijama u kojima je opravdano javnu nabavku oblikovati po partijama i na koji način, kako bi se omogućilo MMSP da uzmu učešće u postupku javne nabavke. Zatim sprovođenje ciljane obuke u pogledu korišćenja novog Portala javnih nabavki za potrebe MMSP, kojima će podstaći i ohrabriti njihovo veće učešće u postupcima javnih nabavki. Isto tako je važno nakon stupanja na snagu novog Zakona o javnim nabavkama, postojeće modele konkursnih dokumentacija upodobiti rešenjima iz novog zakona, te izraditi modele konkursnih dokumentacija za one predmete javnih nabavki u kojima najčešće ponude podnose MMSP, odnosno u onim segmentima u kojima MMSP posluju u najvećoj meri, pri čemu bi nadležno ministarstvo ili Privredna komora Srbije podatke o tome dostavila Upravi za javne nabavke. Ove promene mora da prati i kontinuirana edukacija te je neophodno organizovati obuke za predstavnike naručilaca i MMSP, na kojima bi se predstavila praktična rešenja i mogućnosti u vezi sa učešćem u postupcima javnih nabavki i sačinjavanjem ponuda. Predloženo je i uspostavljanje stalnog kontakta (telefonska linija i sl.) putem kojeg bi predstavnici MMSP mogli da na dnevnom nivou dobiju odgovore na situacije sa kojima se suočavaju u praksi, kao i uspostavljanje mehanizama za praćenje učinka MMSP u javnim nabavkama i razvijanje mehanizama i dobre prakse u cilju smanjenja negativnog uticaja centralizovanih javnih nabavki na MMSP. To bi ukratko bile preporuke koje su detaljnije objašnjene u samoj Studiji. Moram da dodam da su izradi Studije prethodili sastanci sa fokus grupama od 20 učesnika – predstavnika naručilaca i ponuđača, koji su pomogli da sagledamo sve manjkavosti postupaka javnih nabavki, a u pogledu obima učešća MMSP u tim postupcima.
Moje poslednje pitanje se tiče obuka koje držite u okviru projekta, predstavite nam ukratko iz čega se sastoje, koliko imate polaznika, a mi ćemo po dogovoru doći i razgovarati i sa polaznicima vaše naredne obuke
– Dakle obuke se sprovode u saradnji sa NAPA-om, obučavamo naručioce javne nabavke, odnosno državne službenike. Cilj obuke jeste da pruži podršku zaposlenima na poslovima javnih nabavki i odgovornim licima naručilaca u privlačenju MMSP da učestvuju u postupcima javnih nabavki u Republici Srbiji, a naročito u pogledu mikro preduzeća, i to kako kroz predstavljanje prepreka za učešće MMSP u javnim nabavkama, tako i, naročito, kroz davanje preporuka za povećanje učešća MMSP u javnim nabavkama. Do sada je održano 5 jednodnevnih obuka i na svakoj je bilo po 20 učesnika. Obuka sadrži i teoretski i praktični deo.
Hvala vam na ovom razgovoru i vidimo se na obuci.
Prisustvovali smo obuci u Palati Srbija 15. novembra 2019. na temu povećanja učešća MMSP u javnim nabavkama, koju je Saša Varinac držao predstavnicima državnih ustanova. Tom prilikom smo razgovarali sa službenikom Ministarstva omladine i sporta, zaduženim za javne nabavke dobara i usluga. Po njegovoj oceni ovaj trening je bio jako koristan jer sadrži puno primera iz prakse koje će primenjivati u svom delovanju u budućnosti. Polaznica obuke, zaposlena u Poreskoj upravi takođe je ocenila da je za nju najznačajnije to što predavač prenosi primere iz prakse i što je obuka interaktivnog karaktera jer svi su aktivno uključeni, mogu da podele svoja znanja i čuju druga iskustva. „Predavač je ekspert u ovoj temi i zaista smo jako puno od njega naučili, ali smo se upoznali o izmenama propisa u ovoj oblasti koje tek treba da budu usvojene“ zaključila je ona.